Cine sunt si cu ce se ocupa? Munca unui acar/manevrant consta în manevrarea vagoanelor si a cisternelor, organizarea seturilor de vagoane si platforme pe calea ferata, în scopul de a le directiona catre destinatia dorita, în conditii de siguranta si conform reglementarilor si standardelor cu privire la siguranta traficului pe calea ferata. Care sunt îndatoririle postului? Obligatiile includ: sa manevreze vagoanele si cisternele, sa verifice legaturile dintre vagoane, sa slabeasca sau sa strânga cuplajele de la vagoane, sa verifice sistemul de frânare, sa se retraga cât mai rapid posibil. Uneori acest lucru se face chiar de la locomotiva, adica verificarea setului de vagoane, activarea sistemului de frâne, fara ca acarul sa mai intre în spatiul dintre vagoane. Alte activitati includ emiterea si repetarea de semnale specifice pentru acarul sef sau mecanicul de locomotiva, cuplarea si decuplarea de vagoane sau cisterne, acolo unde trebuie sa fie folosite frânele în functi3 de gradientul sinelor, asigurarea de manevre pentru vagoane si platforme, precum si cuplarea si decuplarea cablurilor electrice dintre vagoane. Unele trenuri sunt prevazute cu sisteme de conducere independenta care le propulseaza, iar cuplarea si decuplarea vagoanelor cu restul trenului face parte tot din munca manevrantului. Unde se desfasoara activitatea si în ce conditii? Munca se desfasoara în gari si în triaje. Conditiile de mediu adverse, cum sunt grasimi, zgomot si praf, lucrul în schimburi si în locuri greu accesibile este inevitabil. Ce instrumente / echipamente folosesc? De regula, se folosesc clesti si alte instrumente manuale, saboti de frâne si frâne. De ce aveti nevoie pentru a reusi? Sa aveti dexteritate manuala, conditie fizica buna, reactii rapide - o scoala generala este suficienta pentru a începe lucrul, desi un curs de calificare în domeniu si un certificat de absolvire sunt imperative.
|